Egy interjú, amit az IDG Computerworld készített velem nemrég.
Szoftver és ember kapcsolatával foglakozik Bővíz László felhasználó-élmény specialista akitől megtudjuk többek közt azt is, hogy a felhasználók nem olvasnak dokumentációt és miért nem szerencsés, ha a programozó egyben UI designer is.
Ön használhatósági specialista (szoftver ergonómus), pontosan mit jelent ez? Mióta foglalkozik ezzel?
Szoftverfejlesztési projektekben dolgozom használhatósági szakértőként. Szokás még felhasználó élmény tervezőnek is hívni, angolul UX designer. A feladatom, hogy megtervezzem a szoftver és ember kapcsolatát megteremtő részeket. Jelentős üzleti értéket képvisel, ha ez a kapcsolat harmonikus, jobban szeretik és vásárolják az ilyen a szoftvereket. Ez egy viszonylag új szakma ezért furcsa lenne, ha azt mondanám, hogy amióta számítástechnikával foglalkozom azóta ez tölti ki az életem, bár lenne benne igazság. Körülbelül tizenöt éve foglalkozom felhasználói felületek tervezésével és készítésével.
Miben tér el a felülettervezőtől?
Az ember és gép kapcsolatát lehetővé tévő részeket interfészeknek hívjuk, ami felületet jelent. Ha ebben a jelentésében használjuk akkor nem tér el. A modern operációs rendszerek lehetőségeit kihasználó grafikus felhasználói felületek tervezését is szokás felület tervezésnek hívni, ez lényeges része a munkámnak, de korántsem fedi le az összes feladatom. A szoftver ergonómus dolga, hogy felmérje, kutassa és érvényesítse a felhasználók igényeit, szinkronba hozva a vállalkozás céljaival.
Hogyan látja, igénybe vesznek-e ilyen szakembert a fejlesztők?
Idehaza még kevesen, inkább csak a nemzetközi piacokon mozgók, de külföldön már sokkal inkább. Ha egy szoftver olyan dolgot tud,