Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2011.02.04. 23:47 Bővíz László - JUEX

Kizárólag erős idegzetűeknek

A legrosszabb ablakos felületek, amikkel eddig valaha találkoztam. Annyira durvák, hogy nem lehet szó nélkül elmenni mellettük. Az alábbi képernyőképek nem fiktívek, hanem valódi, ma magyarországon árusított és használt szoftverekből vannak. Elemzésükre végtelen idő hiányában most nem vállalkoznék. Különben is a rosszullét kerülget, amikor rájuk pillantok... bár ez az én bajom. Hogy valami pozitívat is mondjak, egy hasonló gyomorrontás ébresztett rá anno a felismerésre, hogy érdemes lenne a felület tervezés tudományával foglalkoznom.

Bemelegítő ábra. Ezt az ablakot ugyan el nem hagyod (részlet):

Szerencsétlen felhasználók, mit vétettek?

 

Számlázó progi vevő törzse:

 

Megjelenési paraméter beállítások (vagy mi a szösz):

 

Azt a téves következtetést senki ne vonja le, hogy ha az ő szoftvere ennél valamivel jobb akkor az már elég jó, hiszen ezek állatorvosi lovak. Létezik valami, ami felül tudja múlni őket negatív irányban?

Címkék: felhasználó felület

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr512639708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Shadwell 2011.02.05. 10:43:09

Tipikus programozoi szemletet es szohasznalat... sok ilyet latok... a legtobbhoz meg egy tanfolyamot is eladnak, mint az en cegemnel... "ha beszalitora akarunk keresni, akkor megnyomjuk a torzsadatok fulecsken az uj szuresi atrubutum hozza adasa gombot, majd szovegbevitel utan a szures listazasa gombot, majd megegyszer ok gomb" vazze miert nem az a neve a gombnak hogy " beszalitok keresese"???? Majd beirom, hogy Joska pista es enter....

Illyés Edith 2011.02.05. 11:22:22

Én azért óvatosabban fogalmaznék. Ezek a számlázóprogramok nyilvánvalóan nem az évi 10 számlát kiállító szabadúszó webdesignernek készültek, hanem olyan cégeknek, ahol komoly számviteli munka folyik házon belül. Akkor lehet kijelenteni, hogy ez rossz, ha a cégnél a számlázásért felelős munkatárs rossznak minősíti.

Pl. egy mérlegképes könyvelő űrlapok szempontjából _nagyon_ másképp működik, mint egy átlagember. (Külön tantárgy van erre a képzésben, számvitelszervezés a neve.)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2011.02.05. 19:30:07

@Shadwell: Bizony sok mindent elárulnak azok az arcok is, amikkel az ilyen áltanfolyamról a végén kijönnek...

@Illyés Edith: Teljesen igazad van, hogy általában nem szabad elhamarkodottan ítélni, hanem az adott szakterület szempontjából kell értékelni a felhasználói felületet. Meg kell ismernünk a leendő felhasználók munka- és gondolkodásmenetét és szorosan együtt kell működni velük a tervezés és a fejlesztés alatt is.

A fenti példák nem esnek ebbe a kategóriába. A szakterületi ismeretek bonyolultságától függetlenül is rosszak. Nem kicsit ;-)

pulykakakas · http://www.pulykakakas.hu/b/ 2011.02.05. 19:52:46

Sajnos a beviteli formok területén a Windows maga jár elől igen rossz példával. Az olyan népszerű (pár évvel ezelőtt legalábbis) fejlesztő eszközök mint a Delphi meg átvették ezt és ezzel kvázi szabványosították a randa, nehezen átlátható formokat.

Figyelem! Ennyi adat bevivő formja mindenképp nehéz feladat, és a feldarabolás kisebb formokra és az azon való végiglépkedés a legrosszabb, ennél a vevőtörzsnél legalább ezt elkerülték. A másik szokásos borzalmat, hogy egy "mezőnév - adat" gridre kivágjuk a táblát is elkerülték.

Azzal együtt ezek a dolgok megszokhatók és kezelhetők, egy rossz form nem dönti el egy program használhatóságát.

sgergely · http://twitter.com/sgergely 2011.02.05. 21:01:05

Kiváncsi lennék azért egy tényleg sok form elemből álló nem lépegetős felhasználóbarát megoldásra.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2011.02.05. 21:46:16

@pulykakakas: Ilyen szörnyszülötteknek a létrejöttét nem lehet sem a Windows-ra, sem a Delphire fogni. Nem a fejlesztőeszköz a felelős a rossz megoldásokért. A Delphi elég rugalmas ahhoz, hogy sokkal jobb eredmény szülessen, hiszen lehet egyedi komponenseket használni benne.

"...ezek a dolgok megszokhatók és kezelhetők, egy rossz form nem dönti el egy program használhatóságát."

A legrosszabb dolgok is megszokhatók, csak hát ki szeret állandóan szenvedni. Ha egy szoftver legtöbb interakciója beviteli formokon zajlik, akkor azok minősége alapvetően befolyásolja annak használhatóságát.

Illyés Edith 2011.02.06. 12:28:42

@Bővíz László - JUEX: Még egyszer: mire alapozod, hogy ez rossz? Van valami vizsgálati eredményed? Mert anélkül ez csak egy vélemény. Az meg mindenkinek van.

fodor balazs 2011.02.07. 18:47:47

Borzasztó UI-ért nem kötelező házon belül maradni, terem az külföldön is. Az egyik ilyen, amit nekem is elég gyakran kell használnom, az IMO vizuális észlelések adatbeviteli űrlapja [http://www.imo.net/visual/report/electronic], ami egy az egyben a papír alapú másolata, egy nagyon minimális JS-sel megfejelve. Drupalosoknak az oldal külön szívfájdalom, mert a form szvsz elég favágó módszerrel lett összerakva.

HelloJozsi 2011.02.08. 10:24:02

@Illyés Edith: Én is egyet kell hogy értsek. A saját kezem alól is kerültek ki a fenti számlázóhoz hasonló felületek, mégpedig a felhasználó kifejezett kérésére!
Nem egyszer olyan felületet kellett "visszabutítani", ami után valószínűleg a juex szakemberek is megnyalták volna az ujjukat. De pl ha az a cél, hogy 1 számla 10mp alatt elkészüljön, akkor ez senkit nem érdekel, a lényeg, hogy villámgyorsan kalapájuk a tabot, gépelünk és a végén ütünk egy entert és kezdjük előlről.

A papír alapú formok lemásolása is gyakori kérés volt, nem azért mert nagyon felhasználóbarát, hanem , mert 30 éve ilyen formokat töltenek és becsukott szemmel is tudják mi hol an, szemben valami übertuodmányos újratervezett felülettel.

Szóval veszélyes vizek ezek :)

Zs. 2011.10.09. 15:55:50

A hozzászólások sajnos eléggé mutatják, mennyire nincs még igény Magyarországon könnyen kezelhető felületekre - lám, mindenki védi a fenti szörnyeket. Pedig nem, nincs mentség rájuk. :)
Nem hiszem, hogy azért, mert valami bonyolult (pl. a könyvelés), még kötelező átláthatatlan, rossz és nem utolsósorban hányingerkeltő felületet tervezni hozzá.
Nem gondolom azt sem, hogy komoly vizsgálati eredmény kell ezek igazolásához, én legalábbis elég komoly pénzeket tennék fel arra, hogy egy használhatósági teszt keretein belül kiderülne, hogy:
- (2. kép) a fenti mezők nagy része az esetek 98%-ban nem kitöltött, így feleslegesen terhelik túl a formot;
- nem lennék biztos abban sem, hogy a sorrend ideális;
- (3. kép) hogy a rendeteg rövidítés megtévesztő, de a kezdő felhasználót legalábbis gondolkodásra készteti, ami nem jó;
- hogy a gombok feliratában nincs helye technikai információnak (btn?!);
- hogy a Sorrend oszlop csupa nullával zérónulla információtartalommal bír;
- hogy a Megjelenési paramétereket ember be nem állítja a technikai rövidítések alapján;
- hogy az ikonok egyszerűen rosszak;
- de ami az oda-vissza tuti befutó, hogy a fenti képernyőkre tesztelő nem mondaná, hogy jó ránézni, ergonomikus, szép, ízléses.
És még mennyi más...

De rengeteg ilyen van.
A legjobb kedvencem mondjuk az "ürít" gomb. Isteni. :)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2011.10.10. 15:35:24

@Zs. : Van "szemed" hozzá :) A tesztelő megemlítésedről jut eszembe. Ahonnan ilyen szoftverek kerülnek ki ott nem csak a felülettervezés hiányával van a gond. Ez csak a felszín, ami láthatóvá teszi a szoftverfejlesztési projekt súlyos menedzselési hiányosságait.

Zs. 2011.10.10. 15:47:06

@Bővíz László - JUEX: Köszönöm szépen. Remélem is, hogy van szemem hozzá, ha már ilyesmivel koptatom immáron 4 éve. ;)
Magyarországon a szoftveripart még mindig a Jézus Szíve Bt.-szerű mutyicégek uralják. Nem a minőség nyer, hanem az ár. Mi vagyunk a 3 millió webdesigner országa, hiszen. :)

Jó a blog, csak írjál bele gyakrabban. :)

blash 2012.10.05. 01:02:48

www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_RSZ5/ch01s04.html

www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_RSZ5/ch01s05.html

Megdöbbentőek ezek a képek, még ha csak szemléltetésre is vannak, bár azt sehol sem látom, hogy ezek lennének a kerülendő példák.

Illyés Edith 2012.10.05. 09:06:29

Van vizsgálati eredmény, ami alátámasztja a véleményt? Megnéztétek a Számvitelszervezés c. tantárgyat? Megkérdeztetek legalább egy könyvelőt, hogy hogyan dolgozik, milyen problémái vannak a munkafelülettel? Terveztetek alternatív felületeket? Teszteltétek, hogy melyik hatékonyabb? Ha a fenti kérdésekre a válasz "nem", akkor mégis miről beszélünk?

Arról, hogy szubjektíve kinek mi teccik.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2012.10.05. 12:32:33

A kritika nem a szakterületi szakmai szempontoknak szól. Annál sokkal általánosabb felületi hibák tömkelege van rajta. @Zs. leírt néhányat a kommentjében. Azokból például melyikkel nem értesz egyet?

Illyés Edith 2012.10.05. 13:14:43

@Bővíz László - JUEX: Te a cikkedben csak annyit írtál, hogy "a rosszullét kerülget". Mit lehet erre mondani? Engem is a rosszullét kerülget, ha egy pilótafülkét látok, vagy egy atomerőmű vezérlőtermét, vagy egy kórházi műtőt. De eszembe nem jutna blogbejegyzést írni ezekről a felületekről addig, amíg legalább minimális erőfeszítést nem tettem arra, hogy megértsem az érintett szakmákat, rendszereket.

A @Zs által leírtak részben jogosak, részben nem. Van némi közöm a számvitelhez, bár nem sok. Ennek alapján én _annyira_ nem találom rossznak a felületet. De nem látom értelmét annak, hogy vitát nyissunk róla, mivel egyikünk sem könyvelő, ha az lenne, a véleménye akkor is csak 1 vélemény lenne, tehát itt alapvetően arcoskodás zajlana/zajlik, nem szakmai eszmecsere.

Nem azt mondom, hogy a fenti felület jó, hanem azt, hogy azzal az attitűddel, ami ebben a bejegyzésben megnyilvánult, nem érdemes ezzel a témával foglalkozni.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2012.10.05. 13:30:20

Valóban nem elemeztem ki a felületeket részletesen, nem is volt célom. Ez inkább egy könnyed, "ilyenek is vannak, ki mit szól hozzá" bejegyzésnek íródott.

A @Zs által írtakból melyikkel nem értesz egyet. Szívesen vitázok róla veled részletesebben is, csak konkretizáljuk, hogy miről.

Illyés Edith 2012.10.05. 14:06:16

- (2. kép) a fenti mezők nagy része az esetek 98%-ban nem kitöltött, így feleslegesen terhelik túl a formot;

Könyvelők első számú legeslegfontosabb elvárása: az egész űrlap férjen rá az ócska 1028x768 monitorra. Tovább gomb, lenyíló doboz, stb. TILOS, az egész legyen egy pillantással áttekinthető. Az, hogy Átlag Józsi első pillantásra csak a káoszt látja, nem releváns, ha nem Átlag Józsi használja a szoftvert, hanem legalább középfokú szakirányú végzettségű pénzügyi ügyintézők.

(Képzeljük el, ha a pilóta nem tudná egy pillantással áttekinteni a műszerfalat, hanem az információk jó része csiki-csuki dobozokba meg Tovább gombok mögé lenne elrejtve...)

- nem lennék biztos abban sem, hogy a sorrend ideális;

Teljesen rendben van a sorrend.

- (3. kép) hogy a rendeteg rövidítés megtévesztő, de a kezdő felhasználót legalábbis gondolkodásra készteti, ami nem jó;

A felhasználók többségének ez a szakmája, és kb. 1 napig "kezdő felhasználó". Az lenne a zavaró, ha a szakmai rövidítések helyett valami más szerepelne az űrlapon. _Akkor_ valóban gondolkodniuk kellene.

- hogy a gombok feliratában nincs helye technikai információnak (btn?!);

Ez jogos.

- hogy a Sorrend oszlop csupa nullával zérónulla információtartalommal bír;

Kinek a számára? Lehet, hogy ez rossz, de egyetlen képernyőkép alapján én nem merném ezt ilyen magabiztosan kijelenteni.

- hogy a Megjelenési paramétereket ember be nem állítja a technikai rövidítések alapján;

Ez biztos?

- hogy az ikonok egyszerűen rosszak;

Én nagyjából sejtem, mit jelentenek, gondolom 1 óra után már tudnám is. 5 év után pedig vakon is rájuk tudnék kattintani. Nem Mari néniről beszélünk, aki évente egyszer betéved egy webáruházba, hanem olyan felhasználókról, akik reggel 9-től este fél 6-ig püfölik a gépbe az adatokat, ugyanazon a 8-10 felületen.

- de ami az oda-vissza tuti befutó, hogy a fenti képernyőkre tesztelő nem mondaná, hogy jó ránézni, ergonomikus, szép, ízléses.

Nem szép, de a könyvelőket ez nem érdekli. Tipikusan az a célcsoport, akiket nem lehet selyemcukorka-fényű gombokkal és hasonló csilivilivel megvenni.

Természetesen én sem végeztem kutatásokat, hanem - némi számviteli előtanulmányok után - a hasamra ütöttem és úgy írtam véleményt. Ezek után gondolom én is kinevezhetem magam UX szakértőnek. :)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2012.10.11. 15:18:23

A jó ikonok a kezdő felhasználókat segítik az értelmezésben. Abban igazad van, hogy a felhasználók idővel a rossz ikonokat is megtanulják és megszokják. Viszont egy ikont ha nem jó, akkor nem szabad alkalmazni. A kevés asszociációs fogódzót nyújtó vagy a kifejezni kívánt műveletet nem eléggé felismerhetően megjelenítő ikonra nincsen szükség, felesleges információt jelent, ami túlterheli a felületet.