Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2010.11.03. 21:11 Bővíz László - JUEX

Mint a filmeken

Mozifilmek ajánlóit böngésztem. Jól néznek ki a rövid jelenetek, sokkal jobban, mint a való életben, vajon miért?

A szereplők életében

  • nincsenek reklámok (kivéve néha egy-egy szponzort)
  • nem néznek TV-t
  • nem végeznek fenntartó tevékenységeket (pl: takarítás)
  • nem töltenek időt munkába járással
  • anélkül szól körülöttük a zene, hogy fülhallgató lenne a fejükön

Legszembetűnőbb a reklámmentesség. Kedvemre való lenne, ha bevezetnék a közterületek ilyen szennyezésének betiltását. Akárhogy, de ez is környezetszennyezés.

Hasonlóan cselezi be az IKEA áruház a vásárlóit egy nem létező illúzióval. Az áruházban berendezett lakások néhány igen lényeges dologban különböznek a valódiaktól:

  • Nincsenek fűtőtestek
    Emiatt az ablakok alá is be tudnak tolni egész polcrendszereket. Valódi lakásban erről jobb letenni, mert lefogja a légáramlást és helypazarló is.
  • Nincsenek ajtók
    Lakberendezési szempontból egy ajtó csak útban lehet, nosza dobjuk ki. Nem kell teret hagyni a nyitáshoz, oda is bútort raknak, ahová valójában sosem tennénk, az ajtó nyílási terébe.
  • Nem veszik figyelembe, hogy hol vannak az ablakok
    Csak mesterséges fényt használnak megvilágításnak. A bútorok elhelyezését ezért nem kell a beeső fényhez igazítaniuk, holott egy íróasztalnál nagyon nem mindegy.

A fenti "apróságokat" figyelmen kívül hagyva valóban egyszerűbb berendezni egy kicsi panel lakást úgy, hogy elég tágas maradjon, de a vásárlónak csúnyán megnehezítik a dolgát. Korrekt megoldás volna, ha figyelembe vennék a fenti szempontokat, vagy ha mégsem, akkor legalább felhívnák rá a figyelmet.

Mi köze mindezeknek egy szoftver használhatóságához? A szoftvernek is valós környezetben kell teljesítenie, ezért mindig suták maradnak azok a megoldások, amik oly módon egyszerűsítik le a megoldandó problémát, hogy nem vesznek figyelembe lényeges követelményeket.

Ne alapozzunk az illúziókra, nézzük a kőkemény valóságot és szolgáljuk ki azt. Legyen őszinte a biznisz.

Címkék: szoftver film használhatóság ikea vásárló

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr292421072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

zm 2010.11.04. 04:24:57

Ez most valami vicc? Legyen a rossz filmeknek az előzetese is rossz, a bugos szoftvernek a prezentációja is legyen bugos...

Senki nem azt rakja a kosárba ami a polcon van, hanem azt amit szeretne ha lenne az a valami. Te sem vennél meg egy olyan mosÓport ami elég őszinte ahhoz, hogy látszódjon a csomagolásán is, hogy nem hozza ki a foltokat.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2010.11.04. 17:49:29

@zm: Dehogy vicc, piszok komoly.

A filmnél a rossz minősítés ízlés kérdése, ott nem annyira lényeges, elég ha annak mutatja magát az ajánlóban ami.

"Senki nem azt rakja a kosárba ami a polcon van, hanem azt amit szeretne ha lenne az a valami". Sőt, amiről azt gondolja, hogy általa azzá válik, aki szeretne lenni.

Ezek szerint helyén valónak tartod, ha folyamatosan illúziókat adunk el?

Igaz, hogy sok terméknél, főleg a nagy tömegben értékesített fogyasztási cikkek körében ez a valóság. Ennek ellenére hiszem, hogy lehetne másképpen csinálni.

zm 2010.11.05. 16:37:08

Az ikea bemutató szobának nem az a célja, hogy bemutassa a terméket, hanem hogy felkeltse rá a vágyat és megvásárold. Ha egy ilyen bemutatószobában radiátorok meg ablakok köré rendeznének be egy szobát, akkor kevésbé hatékonyan töltené be a funkcióját.

"Ezek szerint helyén valónak tartod, ha folyamatosan illúziókat adunk el?" Hogy helyénvaló vagy nem azon el lehet filozofálni, de a világ így működik. Lehet hogy korrekt lenne egy olyan mosópor reklám amiben az is látszik, hogy a makacs foltokat nem teljesen szedi ki, de akkor nem venné meg senki a mosóport, és akkor mire volt jó a "korrekt" reklám? Egyébként meg nincs abban semmi hazugság, ha a randi előtt szépen megfésülködik a leányzó :)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2010.11.06. 12:30:29

Ha nem makacs foltokra kell akkor megvenném, pláne ha olcsóbb mint a nagyobb tudású. Minek lőnék ágyúval verébre.

Igen a vásárlás érzelmi kérdés, de vajon mindig az? Ha nem akkor hol van a határ?