Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.10.20. 00:15 Bővíz László - JUEX

A usability sötét oldala

Íme egy pofonegyszerű használhatósági alapelv, aminek hasznát veheted. Próbáld ki egy tárgyaláson, ahol nem akarnak kellő hangsúlyt fektetni a felhasználó szempontjaira! Vesd be bátran, ugyanis megcáfolhatatlan! Mivel az ember alaptermészetéből következik, nem könnyű találni érvet, ami ellenkezik vele. 

Ha valami jelentős időráfordítást igényel — még ha valójában nem is, de a felhasználónak azt sejtetjük, hogy igen — akkor biztosan nagyon kevesen fogják használni.

Az alapelvnek igen változatos következményei vannak weben és nem weben egyaránt:

  • Derüljön ki egy weblapodról 2 mp alatt, hogy miről szól
  • A fontos dolgok eléréséhez ne kelljen kettőnél többet kattintani
  • Ne magyarázd, hogy mit hogyan kell csinálni rajta, hanem tedd magától értetődővé
  • A lényeges és összetartozó részek ne szanaszét heverjenek a lapokon, hanem álljanak össze kerek egésszé
  • Ne használj bonyolult nehezen érthető nyelvezetet
  • Messziről is olvasható betűvel írj a cégtábládra
  • Címezd meg előre a válaszborítékot, ha szeretnéd, hogy sokan válaszoljanak neked

Szeretni fognak a felhasználóid/vevőid, ha az alapelv szerint átgondolt, több cikluson keresztül kiérlelt dizájnra építed vállalkozásod egyes területeit.

 

Mindezeknek az ellenkezője is igaz, élő példákat sem nehéz találni:

  • Magyarázd sokáig és bonyolultan azt, amit nem akarsz, hogy elolvassanak vagy megértsenek (pl: banki, biztosítási szerződések és kondíciók)
  • 12 kattintás után se mutasd meg az érdemi és aktuális információt, ha titkolni valód van (pl: állami cégek vezetői fizetései)
  • Ha nem vársz a leveledre választ, bár törvényileg kötelező felhívnod a vevőd figyelmét, akkor ne küldj válaszborítékot, hanem — és itt kapaszkodj meg, mert van aki meg is teszi — kreálj egy olyan válaszcímet, amit kiolvasni percekbe telik, leírni háromszor ennyibe, ráadásul bajosan fér el egy normál méretű boríték címzésre szolgáló részén.

 

A sötét oldal nem tétlenkedik. Úgy alkalmazza az alapelveket, hogy mindennek az ellenkezőjét valósítja meg. Azt akarja, hogy ne csináld meg, ami neki nem érdeke. Mi pedig, megtesszük önként a szívességet, hogy nem tesszük meg, amit nem akart, hogy megtegyünk.

Ki lesz az erősebb?
Csakazértis elküldtem a borítékot :)


Figyelj oda, hogy melyik oldalra állít Téged a használati élmény, amit nyújtasz!

 

Címkék: bank sötét oldal biztosító weblap felhasználói élmény generali providencia alapelv

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr721462188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2009.10.20. 11:41:09

Kedves László!
Most írok először.Téged hol lehet elérni megbízásokkal.Gondolok itt elsősorban oldalelemzésekre.Van céged,mely ezzel foglalkozik?

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.10.20. 13:41:05

Például itt is.
Beszéljük meg a részleteket.

grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2009.10.21. 15:25:10

Alkalmaz vagy felkér valakit az IWIW a usabilityre?
Gondolom nem a pénzen múlik

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.10.21. 19:51:57

Fogalmam sincs Ákos.
Olyan mértékű fejlesztéseknek kell folyniuk az iwiw-en, ahol már szükség van egy csak ezzel foglalkozó szakemberre a csapatban. Viszont azt nem tudom, hogy ők hogyan szervezik pontosan.

Kevés még azoknak a száma, akik tisztában vannak a jelentőségével. Aki már rájött az ismeri a konkrét, kézzel fogható hasznát, amit úgy hívnak, hogy profit növekedés.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.10.22. 16:59:40

Laci, ez nagyon ötletes poszt volt. Ilyen tipusút még nem is olvastam. Komolyan nagyon jól szórakoztam a csattanóján.

Ákos, az iwiwnél majdnem biztos, hogy vannak olyan fejlesztők, designerek, akik használhatósági szempontban járatosak, hisz egy komoly cég fejleszti, abban viszont 99%-ig biztos vagyok, hogy nincs dedikált usability szakember vagy csapat, mert akkor jobb lenne az oldal. Persze van sok olyan eset is, hogy van okos ergonómiai szakember, csak éppen senki sem hallgat rá, vagy nincs idejük/erejük megcsinálni azt a sok okosságot, amit mond.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.10.22. 20:09:09

@Rung András: Ez a küldetésünk, ugyebár András, hogy kerüljön oda a használhatóság, ahová való. :)

Általános hiba szokott lenni, hogy a menedzsment nem kezeli kellő hangsúllyal a usability-t. Cégen belüli politika is megakadályozhatja a jó felület kialakítását. Például, ha a megrendelőre bíznak ezzel kapcsolatos döntéseket, ahelyett, hogy fogadnának egy tanácsadót. Ez igen jellemző, amiből óriási bukta szokott kerekedni.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.11.06. 19:21:09

@Rung András:
Eddig nem, de most elovastam.
Nagyon jó és szuperek a példák benne.

Ugye, hogy van Dark side!
Éreztem az erőt, miközben írtam :)

Asszem, ezt hívják szinkronicitásnak.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.11.14. 00:39:55

@Bővíz László - JUEX: Bizony van, de azért a bénázásnak sincs kis ereje:)

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2010.02.08. 11:45:18

Érdekes post, nevezhetnénk ezt akár "useless-ability"-nek is :)