Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.09.20. 09:17 Bővíz László - JUEX

Első lépés a sikeres alkalmazás felé, avagy szembenézés a használhatósági problémával

Nemrég arról beszélgettem fejlesztőkkel, hogy mennyire nem jut idejük a használhatósági problémák kijavítására. Lélekben szépen lassan elveszítik a kapcsolatot hús-vér felhasználóikkal, mert teljes energiájukkal arra koncentrálnak, hogy időre készen legyen az ígért funkció. Egyetlen dolgot tartanak szem előtt: csinálja a program azt, ami a szerződésben vagy a release tervben elő van írva. Mindegy hogyan, csak működjön. A depresszív hangulat akkor szokott kezdődni, amikor bemutatják a megrendelőnek az első verziót.

 

A gondot végső soron a fejlesztőcsapat okozza önmagának. Szembenézni a problémával nagyon fájdalmas. Annyira az, hogy általában meg sem teszik. Usability szakértőként ehhez szoktam asszisztálni.

Van egy nagyon egyszerű technika, rendszeresen alkalmazom, csodákra képes. Úgy nevezem, hogy "Tisztázó visszakérdezés". Lényege, hogy addig kell kérdezni, amíg el nem jutunk a felhasználó egy apvető igényéig. Többféle ilyen igény létezik, arról tudod megismerni, hogy az valami ösztönös, valami, ami ősidőktől bennünk van és alig változik a történelem folyamán. (Pl: biztonság iránti igény, megbecsülés igénye, szeretet vágy, tudás és megértés iránti vágy, sikeresen elvégzett munka öröme, stb.)

Mondok rá egy életszerű példát:

Fejlesztő: Szükségünk van egy diagramra, ami mutatja, hogy melyik adatból mennyi érkezett egy nap során.
Ergonómus: Mit szeretnénk ábrázolni pontosan?
Fejlesztő: Egy tortadiagramot.
Ergonómus: Miért éppen tortadiagramot?
Fejlesztő: Mert azon látszik, hogy melyik típusból jött a legtöbb.
Ergonómus: Ha nem nagyok a különbségek akkor is látszódni fog?
Fejlesztő: Igen, majd odaírjuk melyik mennyi.
Ergonómus: Ha olvasgatnia kell az adatokat, akkor minek a diagram? Hiszen a diagram arra való, hogy első pillantásra látszódjon a lényeg. Szerintem az oszlopdiagram felelne meg a célnak.
Fejlesztő Na jó, azért torta kell, mert a vevő azt kérte.
Ergonómus: Miért éppen azt?
Fejlesztő: Valami más programban látott hasonlót.
Ergonómus: Mit mondott, miért van szüksége rá, minek az eldöntéséhez kellenek az adatok?
Fejlesztő: Azt nem mondta

És itt kell erősnek lenni, amikor kiderül, hogy fogalmuk sincs róla. A leggyakoribb reakció ebben a helyzetben az ellenállás és a tagadása annak, hogy a cél ismerete nélkül készítenek valamit. Akik felismerik, azok sikeres alkalmazások sorozatára képesek, akik nem, azokat előbb-utóbb a vesztesek közé sorolja a piac.

Végül kiderült, hogy azért kellett a diagram, mert ha valamelyik adatból sok jön az túlterheli a rendszert, ami ettől leállhat (Biztonsági iránti igény)

Hogy ez nem ergonómia?
De az, mentális ergonómia. A felhasználói igények felmérése, különleges kutatómunka. Szerencsés esetben megelőzi a felület megtervezését és a programozást. Akkor sem késő ha már készen van a termék. Bár több munka, de még mindig megéri azoknak, akik hosszú távra tervezik szoftvereik, weboldalaik életciklusát és a saját üzletüket.
 

Tudok olyan alkalmazásfejlesztő társaságról, akik nem szoktak eredeti ötletekkel előrukkolni. Az a stratégiájuk, hogy keresnek egy problémát, amire már létezik szoftver, és megcsinálják ugyanazt de jobban. Nagyon ragaszkodnak a módszerükhöz, mert működik.

(Bármely egybeesés vélt vagy valós szereplőkkel kizárólag a véletlen műve)
 

Címkék: szoftver web navigáció alkalmazás mentális ergonómia szoftverergonómia

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr701393860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.09.29. 19:40:34

Igen, a megrendelő sokszor arra hivatkozik, hogy valahol látta, és sokszor olyan egyedi mintákból általánosít, amelyek éppen kirívóak, de ő épp azokkal találkozott.

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2010.02.08. 11:31:59

Laci, hol maradnak az újabb bejegyzések? Hiányolom az írásaidat. Gondolom sok a munkád...

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2010.02.08. 15:35:44

Elég gyenge kifogás lenne, ha ezt mondanám. :)