Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.05.22. 10:39 Bővíz László - JUEX

Egyértelmű, hogy mi egyértelmű?

A jól használható szoftverek készítésének sok olyan apró trükkje van, amelyek alkalmazásával elkerülheted a nagy baklövéseket. Van egy gombos baki, ami apróságnak tűnik ugyan, de hatalmas kárt tud okozni, különösen ha veszélyes körülmények között fordul elő. Ezt mutatom meg most.

Képzeljük magunk elé egy modern repülőgép műszerfalát. Leszállás következik, mi vagyunk a pilóták és ezt látjuk:

Ki akarjuk engedni a kerekeket, rutinművelet, minden oké, megnyomjuk a gombot. A kerekek előjönnek, a gomb benyomva marad.

Szép májusi napsütéses péntek van, tökéletes időjárási viszonyok, elmeséljük a másodpilótának, hogy milyen programot tervezünk a hétvégére, majd folytatjuk a leszállási manővereket. Mivel egy pillanatig másra figyeltünk elgondolkodunk: vajon kiengedtük-e már a kerekeket? A műszerfalra pillantva az előzőleg benyomva maradt gombot látjuk:

Törjük a fejünket, hogy vajon most hogyan állnak éppen a kerekek. Kis gondolkodás után rájövünk, mit kell tenni. Semmit.

Legközelebbi felszálláskor, amikor be kell húznunk a kerekeket ugyanez megismétlődik. A gép felemelkedett, gondolkodunk egy kicsit, ismét rájövünk, hogy meg kell nyomnunk a benyomva maradt "Futómű kiengedés" gombot ahoz, hogy a futómű visszahúzódjon. Fura, ugye!

Mi itt a probléma?
Az, hogy gondolkodni kellett és ráadásul ki kellett próbálni ahoz, hogy rájöjjünk a működés logikájára.

Nagyon gyakran elkövetett felület tervezési hiba ez. Félrevezeti a használót, mert nem mutatja a pillanatnyi állapotot. Programozók gyakran azt ötlik ki mellé, hogy valahová máshová kiírják az aktuális állapotot, példánk alapján azt, hogy "Futómű kiengedve" vagy "Futómű behúzva". Nem jó a megoldás, mert a felhasználó figyelme a gombra koncentrálódik, ezért nem biztos, hogy észreveszi a külön feliratot.

Mit lehet még tenni? Mondjuk benyomás után megváltoztatjuk a gomb a feliratát "kiengedés"-ről, "behúzás"-ra. Ismét arra kényszerítettük, hogy gondolkodjon: Vajon a felirat az épp aktuális állapotot mutatja vagy azt, ami majd akkor lesz, ha megnyomja a gombot?

 

Akár még ez is felmerülhet, mint legrosszabb megvalósítás:

Felejtsük el nagyon gyorsan!

Elég a zavarosabnál zavarosabb ötletekből, nézzük a megoldást.

  • Két gomb kell
  • Változó feliratok nélkül
  • Aminek nincs értelme az ne lehessen megnyomni

Olyan gombot, amire egyetlen művelet van írva és két állapota van, a benyomott és a kiengedett, azt csak abban az esetben szabad használni, ha a megnyomás által végrehajtott művelet eredményét a felhasználó biztosan látja. A pilóta nem látja a kerekeket, neki a két gombos kell. Otthon, villanykapcsolónak elég az egy gombos.

A legtöbb videó megosztó lejátszójában megtalálhatjuk ugyanezt a hibát, amikor a Lejátszás gomb PillanatÁllj-ra módosul megnyomáskor és fordítva. Ha akadozik a kép az adatok betöltése miatt, máris zavarban vagyunk, hogy mi történik éppen. Találkoztam már két gombos megoldással is, de hirtelen nem jut eszembe, hogy melyik oldalon.
Aki rátalál, írja meg hozzászólásban!

Mindig tartsuk szem előtt a vezérelvet:
Ne gondolkodtasd a felhasználóidat!

 

Címkék: gomb felhasználói felület videó lejátszó

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr641137049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2009.05.23. 00:54:59

Én alapból nem gombot választanék, hanem egy két állású kapcsolót aminek van egy fent meg lent állása és ha áttolja az ember akkor vált a dolog.
Plusz a kerék kint és bent nem egyik pillanatról a másikra történik meg, hanem egy folyamat során. Mind a folyamatról, mind a végállapot eléréséről visszajelzést kell kapjon a pilóta. Sőt még esetleg arról is, hogy meghibásodás történt és a kijelző nem kap megfelelő jelet és nem tudja megmondani, hogy a kerék kint van-e vagy sem. A visszajelzésre mondjuk ledeket használnék: zöld ha kint van, zölden villog ha nyilik, sárgán villog ha csúkodik és pirosan világit ha hiba van.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.05.24. 15:49:39

@Horváth János: Igazad van, egy repülőben az általad írtakhoz hasonló, részletesebb visszajelzésre van szükség.

Viszont, mivel a kiengedés és a behúzás nem azonnal történik meg, nem biztos, hogy szerencsés választás a két állású kapcsoló, ugyanis az átkapcsolás érzete azonnaliságot sugall az embereknek, amit a következő pillanatban már vissza is lehetne kapcsolni.

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2009.05.27. 14:25:35

Remek László, de miért kellett ilyen sokat várni a legutóbbi írásod óta? :)

Blinking12 · http://www.twitter.com/phnandor 2009.06.01. 22:39:27

Egy hátránya van a megoldásnak: mobil eszközökön nem jó, kevés a hely hozzá. Az iPhone on/off kapcsolója pl. elég jó alternatíva.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.06.02. 00:44:39

@Blinking12: Igen, jó alternatíva, ha azonnali a kapcsolás által kiváltott esemény.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.06.09. 08:19:02

Igen ez sok helyen gond. Pl. a Twitterdecken is a one-column felirat hozza be az egy oszlopot. Laci tényleg írj gyakrabban, az nekem is lelkesítő. Twitteren miért nem vagy?

AzHofi 2009.11.09. 13:48:14

Esetleg:
Futómű: és itt az állapota (behúzás, behúzva, kiengedés, kiengedve)
majd a két gomb, esetleg amíg behúzás vagy kiengedés, addig mindkettő szürke, nyomhatatlan.