Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.02.15. 17:25 Bővíz László - JUEX

Lassú megszokások evolúciója

Dizájn cserével nem valószínű, hogy rendbe lehet rakni egy rosszul használható oldalt. A felhasználóbarát működéshez a látogatók gondolkodásához passzoló információs szerkezet teremt stabil alapot. Ha az rendben van, akkor később már el sem lehet rontani.

Az emberek fejében élő gondolati modellek évtizedek alatt alig-alig változnak, a használati élmény tervezése pedig épp ezekre alapoz. Gombnak hívunk egy képernyőn kattintható elemet, holott már semmi köze sincs a valódi gombokhoz. Az analógia mégis működik.


Gombok evolúciója

Egy tűzfalrendszer felhasználói felületét tervezem újra és folyamatosan olyan fogalmakat használok fel, amik egy középkori város határvédelméről beszélve is megállnák a helyüket: engedélyezett belépők, csomagok átvizsgálása, karantén, külső támadók, bevezető út. Az alapmotivációk évszázadok óta változatlanok, megvédeni azt, ami veszélynek van kitéve.

Nincs értelme egy használhatóságról szóló könyv esetében azon keseregni, hogy 3 éve írták, ugyanis az emberi megszokások ennél sokkal l-a-ss-a-bb-a-n változnak.

Tíz év kellett ahhoz, hogy használható tömegtermékké váljanak a PDA-k. Meg kellett szokni.

A Sony Ericsson előhúzta a semmiből a halottnak hitt Walkman® nevet és pár év alatt új értelmet adott neki, mert még élt a fejekben.

Van sok olyan különleges célú webhely, amiket a "Don't Make Me Think" című könyv nem tárgyal, márcsak terjedelmi okból sem. Bevezető mű, nagyon jó arra, hogy vezetőknek, vállalkozóknak olyan alapismereteket nyújtson, amivel felvértezve bátran ellenőrizhetik használhatósági szempontból a webfejlesztőknek kiadott munkát. Az itthoni webáruházak többsége az alap használhatósági kritériumoknak sem felel meg.

Ha valakit jobban érdekel a téma, az kutasson tovább, de szólok előre, hogy magyar szakirodalmat ezen kívül szinte semmit nem fog találni.

(Azóta megjelent a Webergonómia továbbá érdemes szétnézni a Usability Moly polcon)

Címkék: könyv használhatóság gomb motiváció tűzfal webáruház felhasználói felület felhasználóbarát információs szerkezet

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr21944763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Netremete 2009.02.15. 22:24:36

Elolvastam és valóban csak egy kis áttekintést ad. De az már valóban szomorú, hogy nálunk mai napig is készülnek wboldalak, amik sem arculat, sem használhatóság tekintetében még a minimumot sem ütik meg, pedig sokszor jó az alapkoncepció... Ilyen az alábbi példa:
videobazis.hu/
A tulajdonosnak fogalma sincs arról, hogy valószínüleg vállalkozása nem az alapkoncepció miatt nem fog működni, hanem, ahogy a példa mutatja a szörnyű oldaltól... És közben a sok-sok energiát fektet bele... :(

jaaj...

HelloJozsi 2009.02.16. 12:58:07

@Netremete: Azért a példa elég szélsőséges...