Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.02.07. 16:15 Bővíz László - JUEX

Könyváruházak csatája, avagy a szivárványos Bookline

bookline.hu

Mindjárt az első benyomás, hogy vannak szabad terek. Szellős az oldal, szemnek jóleső a feltérképezése. Nem lennék meglepődve ha kiderülne, hogy a Bookline webhelyét készítő csapatban használhatósági szakember is részt vett.

Az ajánló felülete domináns méretű, figyelmet követel. Tartalma folyamatosan változik és mindíg emberek szerepelnek rajta könyvborítók helyett. Mivel a főoldal érkeztető oldal (landing page) is egyben, ennek a reklámnak itt jó helye van.

A Bookline főfelirat mellett a "/könyv" kiegészítés egyértelműen jelzi, hogy mi az oldal lényege. Mivel a cég neve nem magyar, szükség van erre az apróságra a fejtörő mentesség érdekében. Kis piros pont máris beírva.

Megfelelő méretük miatt jól olvashatóak a feliratok.

A Bookline keresője egyszerű és hatékony, tökéletesen ellátja funkcióját. Mint legfontosabb útbaigazítónak mindig láthatónak kéne lennie, sajnos itt besorolták egy menüpont alá.

Felette tobzódnak a menüsorok, mindjárt három egymáson. A legfelső árutípus választó balra igazítva, alatta egy jobbra igazított, majd ismét egy balra. Ez túl sok és kusza. A középső, amiben a kapcsolat és a szállítási feltételek vannak jobb helyen lenne a lap alján, leválasztva róla az akció menüpontot. Az alsó, ajándékkeresés, keresés, tallózás, kívánságlista menüpontokat szintén jobban meggondolnám, hogy szükség van-e rájuk így, komplett menü formájában.

A fekete menü kiválasztott eleme zöld, ezért lyukasnak, átlátszónak látszik, mivel ugyanez a háttérszín. A díszítésként beillesztett per jelek nem elválasztják, hanem összekötik az elemeket, nehezítve ezzel a olvashatóságot. A már említett főfelirat mellett sem elválasztó szerepe volt ennek a pernek, hanem kiegészítő.


Per nélküli, egy menüs változat, átlátszóság nélkül

A részletes keresés linkjének a keresés mellett volna a helye és nem az egyik fő navigációs sávban, ugyanis ott babrálnak kereséskor a látogatók.

A segédfunkciók a jobb felső sarokban a helyükön vannak.

Bejelentkezve két kívánságlista felirat tűnik fel ugyanazzal a szöveggel. Egyik a saját kívánságlistám, a másikkal pedig megkereshetem másét. Két funkciót ugyanazzal a cimkével nem szabad jelölni. Kis fekete pont. (Adatvédelmi szempontból roblémásnak vélem, hogy az email címed ismeretében bárki láthatja, milyen könyveket raktál a polcodra?)

Miközben ezt írom, a feleségem Judit is a Bookline-t böngészi és szóvá tette, hogy sok helyen nincsen leírása a könyveknek. Na még ez is... :)

Nincs egységes jelölés a lapon abban, hogy mi kattintható és mi nem. Találunk aláhúzást, jobbra nyilacskát és +/- jelekkel, amik többnyire betöltik feladatukat, de maradt néhány hasonló elem, aminél kattintható területről van szó, viszont nem látszik rajta. Ugyanennek megtalálható a fordítottja, amikor gombnak látszik valami, de mégsem az. Összeszedtem egy csokorra valót gombokból és annak látszó tereptárgyakból. Itt bizony keveredés van.

A +/- jelek nem emelkednek ki kontrasztosan, a látogató könnyen átsiklik felettük. Váltogatják a színüket, de minek. Programozói csicsa-micsa?

Ha a használathoz magyarázó szöveg kell, akkor ott gubanc van. Nem használati utasítást tervezünk, hanem használhatóságot. A felületi elemeknek úgy kell kinézniük, hogy egyértelműen utaljanak saját működésükre. Ettől függetlenül a kis narancs "i" betűs ikon jól világít, odavonzza a szemet, ez is a célja.

Több fölösleges szó van a kuponfogadó magyarázatában. "Kérjük, írja be akciós kuponkódját és/vagy virtuális utalványkódját", helyett elég volna annyi, hogy Kupon- vagy utalványkód.

Látszik, hogy megtervezett színpalettával dolgoztak a tervezők, mégis túlzásba vitték és kavalkád lett belőle. Fiatalos és friss lett a hatása, de ronthat az áruház "első benyomásra megbízható" megítélésében.

A túl sok kategória az oldalmenüben már az Alexandránál is probléma volt. A téma szerinti böngészésre nem a menüszerű felsorolás a legjobb módszer. Ellentmondás ott van, hogy ennél sokkal több kategóriát kéne egyszerre mutatni, de kezelhetőbb formában. Lehetne mondjuk a teljes témastruktúrának szentelni egy egész lapot, amiben a böngészővel is lehet keresni.

Összegezve; megüti azt a szintet, amit egy korszerű könyváruháznak kell. A talált hiányosságok kisebb jelentőségűek, mint az Alexandránál. Van még mit fejlesztgetni az oldalon. Az eddigieket látva bízom benne, hogy fogják is.

Címkék: keresés könyv gomb navigáció webáruház bookline könyváruház

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr62929409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

wachaz · http://tvmusor.tv 2009.02.14. 17:10:10

Ezt szépen összeszedted, gratula. Leginkább a gomb / nem gomb résszel értek egyet. Ez nem csak zavaró lehet, hanem emiatt a látogató könnyen elkerülheti kapcsolódó oldalakat és további lehetőségeket.

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2009.05.27. 14:18:03

Korrekt elemzés, tetszett. A dupla-tripla menüsor és a sík gombok valóban kicsit zavaróak, azt tapasztaltam is vásárláskor. Ha nekem ez gond volt, egy kevésbé rutinos netezőnek is az lehet.