Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.01.18. 22:55 Bővíz László - JUEX

Könyváruházak csatája - Alexandra.hu 2.rész

Kicsit még Alexandrázunk!

A Keresőben meg kell adni, hogy címben, szerzőben vagy egyebekben keresünk.
Valószínűleg valami technikai szempontból született így, mindenesetre egyáltalán nem szolgálja a könnyű használatot. Ne kelljen semmilyen adatkategóriát kiválasztani, hanem keressen mindenben. Ha sok találat lesz, akkor majd úgyis tovább szűkít a látogató, de sokkal valószínűbb, hogy egyből rálel valami számára érdekesre. Az összetett keresés alig nyújt ennél többet. A kereső jóságát, most nem elemzem részletesen. Legyen elég annyi, hogy hagy maga után kívánnivalót, mert rendszeresen nem talál meg létező könyveket szótöredék alapján.

Van egy jelölőnégyzet, amivel ki lehet szűrni az épp nem rendelhető termékeket. A probléma annyi, hogy ez alapértelmezetten be van jelölve. Így könnyen előfordulhat, hogy nem találják meg a keresett témával foglalkozó könyvet, és azt hiszik, hogy nem is létezik. Sajnos ha valami nem rendelhető, azt polcra sem lehet rakni. Ha nem tudom polcra rakni, akkor az Alexandra.hu sem fogja tudni, hogy mennyi a polcokon lévő ki nem elégített várakozó kereslet.

Amikor egy lapnál több a keresési találat, akkor a lap alján megjelenik egy navigációs rész, amivel tudunk mozogni a lapok között. Ez kicsit bonyolultra sikerült. Túlzott erőfeszítés kérése a felhasználótól, hogy gépelje be az oldal számát, amire lépni szeretne. Az apró ikonok a feliratok előtt és után nehezítik a megértést. Sokkal jobb lenne kirakni az összes oldalhoz egy-egy linket (a példában 13 darabot) plusz egyet-egyet a következő és előző laphoz. Sajnos azt sem választhatom meg, hogy hány találatot szeretnék látni egy lapon.

Az ikonok tobzódása megjelenik a gombokon is. Irányelvnek tekinthető, hogy akkor van haszna az ikonnak, ha a vizuális jelentése egyértelmű és a feliratnál jobban segíti a mondanivaló felfogását. Itt ez nem teljesül. Az ikon ábrácskák nem egyértelműek és megelőzik a gombszöveget, ráadásul még egy motívum is rontja az összetartozást. A nagybetűs írás zavarja a szóképek olvasását. Az "OK" felirat gyakorlatilag önmagában már egy ikon, nem szabad elé tenni semmit.

Többször előfordult már,  hogy polcra raktam valamit, de az időközben elfogyott és nem tudtam megrendelni. Azt a helyzetet, amikor már csak kevés van belőle kihasználhatta volna az Alexandra.hu, hogy írjon nekem egy értesítés, hogy igyekezzek megrendelni ha nem akarok lemaradni. Ez a pillanat nagyon értékes marketing szempontból a vásárlás ösztönzésre, mégsem küldenek ilyet. Ugyanígy nem kapok ajánlókat az eddig vásárolt könyveimhez hasonló témájú, új megjelenésű könyvekről sem.

A könyvek alatti árjelző jó. A "Kosárba" és "Polcra" gombok gombként néznek ki és az ábrájuk beszédes. Az engedmény százalék cimkéje megfelelően feltűnő, ízléses. Jól ki van emelve a szállítási idő, ami fontos információ. Bár az "e-fogyár" felirat ötletesen sugallja, hogy ez internetes ár, ha nem lenne ott, akkor az ár szembetűnőbb lenne.

Már nem a webáruház ergonómiájához tartozó, inkább üzleti észrevételem, hogy az Alexandra.hu nem használja ki azt az előnyt, hogy egy országos üzlethálózat segíthetné az online kiszolgálást. Nem vásárolható le online az általuk kibocsátott könyvutalvány; nem lehet a boltjaikban átvenni a rendelt csomagot (friss: azóta már lehet); nem írathatom fel a törzsvásárlói kártyámra az online rendeléseket; nem tudok online rendelni egy könyvből akkor sem, ha az elfogyott a központi raktárban, de a hozzám legközelebbi üzletükben még van belőle.

Karácsony előtt rajtam kívül még két vásárlót láttam az egyik áruházukban, akik telefonba írogatták a könyvcímeket, hogy megrendeljék online.

Címkék: marketing keresés gomb ikon webáruház alexandra.hu könyváruház

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr32886350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.21. 12:32:01

Laci,
Szokás szerint tök jó:) Ennyit fűznék hozzá:

szerintem sem jó, hogy előre direktbe megmondják, hogy miben kell keresned, de az nem baj, hogy esetleg rögtön tudod részletes keresés nélkül is kontrollálni a találataid jellegét.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.23. 11:04:49

Ha itt bonyolult keresésekről lenne szó akkor lehet, hogy egyetértenék veled András. :) Viszont az alexandra.hu-n a keresés célja az, hogy a lehető leghamarabb, legegyszerűbben eljusson a vásárló az őt érdeklő könyvekhez.

Tegyük fel nincsen előszűrés választó. A vásárlónak van egy töredék információja fejben. Nézzünk végig egyszerű eseteket, hogy melyik szűrés csoportból jönnének a találatok attól függően, hogy milyen jellegű az infója.

- Címszó (pl: pszichológia)
Találatok a Cím, Leírás, Kiadó, Sorozat, Kategória csoportokból lesznek. Érdekelheti őt mind? IGEN

- ISBN-t (pl: 9639686533)
Találat csak az ISBN csoportból jön. Egyetlen találat lesz. Érdekelheti őt? IGEN

- Személynév (pl: Hitchcock)
Találatok a Szerző, Filmszereplő, Leírás, Cím csoportokból lehetnek. Érdekelheti őt mind? IGEN

- Kiadó neve (pl: Alinea)
Találat szinte csak az Kiadó neve csoportból jön. Érdekelheti őt? IGEN

Láthatjuk, hogy a beírt keresőszavak tökéletesen működnek előszűrőként, többnyire csak releváns találatok jönnek.

Ezért mondom, hogy nincs szükség előre megadni szűkítést. Csak macera, kellemetlenség a vevőnek. Az alexandra.hu-n a részletes szűrőknek vagy a részletes keresőben volna a helye, vagy egy alapkeresés utáni szűkítési lehetőségként.

RolFic · http://onlinetrendek.blog.hu 2009.01.30. 09:30:19

Szerintem is a legproblémásabb a kereső!
Hiszen szinte minden látogató azt használja, és ha már az első lépésnél nehézségekbe ütközik, elég nagy rá az esély, hogy inkább átnéz a Bookline-ra!
Egyébként már várom a bookline kritikádat! Magyarországon ők csinálják a legjobban (viszont tudtom szerint egyenlőre hatalmas veszteséggel)!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.02.18. 11:39:58

Most turkáltam régebbi anyagaim közt és izgalmas felfedezést tettem. Hab a tortán! Megtaláltam, hogy az alexandra annak idején kért ergonómiai áttervezésre ajánlatot, persze nem kellett végül nekik az ergonómia, hisz annyira jó az oldal:)