Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2009.01.02. 09:04 Bővíz László - JUEX

Könyváruházak csatája

Ebben és következő írásaimban a három legnagyobb hazai internetes könyváruházat, az Alexandrát, a Bookline-t és a Librit fogom elemezni.

Friss info: Azóta kicsit átalakult az alexandra.hu, amiről itt olvashatsz

Mindháromnak a mai, 2009. január 2-ai lementett állapotát rakom górcső alá, nehogy lehetősége legyen a később sorrakerülőnek a másik hibáit olvasva javítania :)

Kezdem az abc szerinti elsővel: alexandra.hu

Első pillantásra nagyon zsúfolt. Nincs tér, túl sokat akar egyszerre mutatni ez a nyitólap, ezért épp az ellenkezőjét éri el.

Az Alexandra felirat alatti négy vízszintes könyvreklám elrendezése elnyomja az alatta lévő tab-os fő árukategória választót. A tabfüleken alkalmazott grafika tovább nehezíti a könnyű felismerhetőséget. Helyes, hogy a fülek alatti színkódolt navigáció (a képen épp narancs) a kiválasztott árukategóriától függően változtatja a színét.

A narancs navigációs menűben oda nem való elemek kaptak helyet, úgymint: Előrendelhető termékek, Kosár, Könyvespolc, Vásárlási tudnivalók, Súgó. Ezek mind segédfunkciók és nem itt lenne a helyük. A kosár funkciónak igen jelentős szerepe van vásárláskor, azt külön érdemes kezelni. Az "Előrendelhető termékek" pontot nem is értem igazán, a vásárlóval elegendő közölni az előrendelhetőséget akkor, amikor már a kiszemelt könyvnél jár. A "Súgó" és a "Vásárlási tudnivalók" összevonható eggyé pláne, hogy ugyanazt az oldalt hozza fel mindkettő.

Szellősebben kellemesebb lenne

Nagyon helyes, hogy van "Nyitólap" a könnyű visszatalálásra, de ennek sem itt van a logikus helye. Ha kivesszük mindet, akkor olyan kevés elem marad "Újdonság", "Akció", "Könyváruházak", hogy továbbgondolást igényel, szükség van-e egyáltalán a narancs menűre ilyen formában.

A keresés a narancs menü alatt van, mintha alá lenne rendelve, holott ez nem így van. A keresés globális elem, teljesen külön kellene szerepeltetni.

 

Folytatás következik...

Címkék: keresés web könyv ergonómia használhatóság navigáció nyitólap kosár termék áruház alexandra.hu könyváruház

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr18852693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.02. 22:17:54

Szerintem jó lett. Én a nyitólapot menünek kevésbé szeretem, mert arra teljesen jó és bevett eszköz a céges logó. A blog.hu-n tényleg gáz, hogy csak regisztrálva lehet kommentezni, de ez másutt is van így. Pl. youtube. Emiatt ne keress más helyet :)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.04. 11:45:21

Nekem az a tapasztalatom, hogy nem ismerik eléggé a céglogó (siteID) nyitólapra irányító szerepét még. Dicséretes, hogy egyre több helyen jól van bekötve, de még nincsen a fejekben a megszokás szintjén.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.04. 11:52:21

A szellősített menűábrán ott maradt, de ahogy mondod nincs ott helye. Ki is javítom.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.04. 13:13:11

Szuper, persze nem gondoltam én se olyan rossznak. Mondjuk szerintem a legrosszabb a kattintható logó a nyitón, amikor csak azt kapod, hogy újra betöltődik, na az bosszantó. Kicsit olyan mint a véletlenül megnyomott újraindítás:)

Nagy Bence · http://moly.hu/ 2009.01.06. 11:55:18

Érdemes lenne még a polc.hu-t is megvizsgálni, nagy halak állnak (úsznak?) mögötte, és friss tervezés.

eaposztrof · http://blog.eaposztrof.com 2009.01.06. 19:24:57

@Rung András: a kattinthato logonak nagy szerepe van a seo-ban es az oldal funkcionalitasaban egyarant, azt nem kell bantani.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.06. 21:13:14

@eaposztrof: András csak a nyitólapra értette, hogy ott felesleges, hiszen önmagát tölti újra. Ebben az esetben is lehet SEO-s szerepe?

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2009.01.06. 21:35:41

Sziasztok Urak!
Először is nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a blogra, és kívánom, hogy még sok-sok érdekes bejegyzést olvashassunk itt.
Aztán a témára.
Igazából webergonómiában nem mozgok olyan otthonosan, mint az eKereskedelemben, de szegről-végről érintettként azt kell hogy mondjam az Alexandra honlapja (finoman szólva is) egy nagy katyvasz.

A legfeltünőbb a koncepciótlanság: pontosabban az ésszerű koncepció hiánya. A legelső pillantással végigmérhető az oldal, melynek egy célja van csupán: minél több dolgot belenyomni a user arcába. "Minél több (és áttekinthetetlen) ajánlatot zsúfoljunk össze egy oldalra, mert akkor annál többet fognak rendelni." Szerintem ennek a gondolkodásnak semmi létjogosultsága nincs a neten - legalábbis ma már biztosan nincs. Ez az oldal szerintem nem elad (márpedig ez lenne a funkciója), hanem elrémiszt.

Aztán ott vannak a sorok és az oszlopok: megértem én, hogy célszerű tagolni egy weboldalt. Na de 4 eltérő szélességű vízszintes sávra és szembeötlően eltérő méretű oszlopra?

A színekkel is teljesen hadilábon állnak Alexandránál: mi is itt az alapszín? Narancs, halványkék, fehér vagy netalán halványokker?

De nekifuthatunk a reklámoknak is: "lehetőség szerint minden helyet haszáljunk ki a reklámra, mert abból ért a fogyasztó" - arra nem is gondolnak, hogy a neten ÉN, A FELHASZNÁLÓ DÖNTÖK, hogy milyen tartalmat fogok megnézni, mi az, ami érdekel. (ha valaki még nem hallotta volna: a TV hátradölős, míg a net előredölős műfaj - nagyon igaz) Oké, látom a keresőt, de talán egy kicsit több figyelmet kéne neki szentelni; a neten információt keresünk, nem pedig reklámokat nézegetünk. (Van egy "kisebb" cég, amit két srác alapított és valami keresőt üzemeltetnek...)
Az már csak külön csemege, hogy még a brand-ben is reklámoznak Alexandráék. (Hát már ennyire nem megy nekik, mi lesz így a magyar könyvpiaccal?!)

Szóval teljesen egyetértek veled Laci.

És még egy megjegyzés: az oldal 10 görgetés hosszú - de minek?!

Azt hiszem ezzel a magyar eKereskedelem és JUser EXpiriensz java részét le is tudtuk - sajnos.
(Tudnál adni egy eMail címet, hogy felvegyük egymással a kapcsolatot? A blogomban megtalálod az én publikus mélcímemet)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.06. 22:16:04

@vecseilaszlo:

> Azt hiszem ezzel a magyar eKereskedelem
> és JUser EXpiriensz java részét le is
> tudtuk

Azért vannak jobb példák. Ez a lap egy "állatorvosi ló", viszont azt nem biztos, hogy nem ad el. Finoman kifejezve a kivitelezés nem segíti kellően az eladás folyamatát :)

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2009.01.07. 10:17:00

Azt én sem állítottam, hogy nem ad el. Sőt biztosan elad. És az is biztos, hogy nagyságrendileg kb. ugyan annyit ad el, mint a Librié, de kevesebbet mint a Bookline-é. Viszont tény, hogy szakmailag csapnivaló. Ez különösen annak fényében válik érdekessé, hogy ki üzemelteti a weblapot: az ország legnagyobb offline könyvkereskedelmi cége. Mely nyilvánvalóan plusz értékesítési csatornaként hozta létre a site-ot. Ergo bevételt vár tőle. És innentől válik érdekessé a kérdés: hogy van forgalma az Alexandrának, az nem kérdés. De hogy kimutatható nyeresége is van-e az online üzletágán, az már szerintem erősen kérdéses. (lásd Bookline tavalyi közel 400 milliós buktája és a korábbi évek kb. 100 milliós buktái)
Mert akár online, akár offline a kereskedelem, mégis csak a haszonról szól.

Abban teljesen egyet értünk, hogy vannak jó példák is. Már csak azért is lenniük kell, mert valamiből össze kellett jönnie 2008-ban annak a kb. 70 milliárd forintnak, ami a magyar eKereskedelmet jelenti. De azt hiszem ezek a jópéldák kisebbségben vannak. (Különösen a UX területén)

Mikor lesz meg a két másik webáruház elemézése? Már alig várom. :-)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.08. 11:17:34

Én el tudom képzelni, hogy keresnek vele, de az biztos, hogy ha jól működne akkor többet is lehetne vele.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.08. 11:18:11

@eaposztrof:
Igen, úgy értettem a megjegyzést, ahogy Bővíz Laci hozzáfűzte.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2009.01.12. 21:00:00

Végül is Matyi Dezső kerek perec kijelentette, hogy magasról tesz az internetre, ehhez képest ez még nem is rossz :)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.12. 23:06:32

Sajnálom, mert a könyvesboltjaik viszont jók. Az egyikben egyszer megemlítettük, hogy milyen jó lenne egy két ülőalkalmatosság és egy hét múlva találtunk 10 puffot. Kis utánajárással ugyan, de beváltották a lejárt könyvutalványt is.

Rendszeresen bemegyek válogatni a boltba, és ha összegyűlt több cím akkor megrendelem online. Ezt másoktól is látom már, ugyanis írják a könyvcímeket a mobiljukba.

Monika F 2009.01.17. 07:27:51

Sziasztok,
az hogy: "nem ismerik eléggé a céglogó (siteID) nyitólapra irányító szerepét még. Dicséretes, hogy egyre több helyen jól van bekötve, de még nincsen a fejekben a megszokás szintjén." - nem igaz. Mérések legalábbis nem ezt mutatják - én azt vettem észre, hogy több a kattintás a logóra mint a nyitólap gombra. Elegánssan is meg lehet oldani, különböző logóval a nyitóoldalon és a többi oldalon. Indexen csak a tiszta logó jelenik meg, a többi oldalon a logó alatt (mellett, felett) egy "nyitóoldal" felirattal a gyengébbek kedvéért - és azonnal megspóroltunk egy menügombot.

Most megpróbálok kívülállóként hozzászólni (mivel sokan tudják hogy nem vagyok éppen az:-)
Az Alexandrán a sok hangsúly már semmi hangsúly. Ugyanez a helyzet a Librivel is. Túl sokat akarnak mondani és nem mondanak semmit. Szerintem az Alexandrában dolgozó szakemberek is tudják hol vérzik a weboldal, de egy nem kimondottan internetes cégnél inkább a felettesek szubjektív tetszik-nem tetszik hangulatnak kell megfelelni, és naponta új és új dologgal kell túlordítani az előző ordítást :-) Sokan offline-ban élnek, és úgy gondolják, hogy egy webshopnak olyannak kell lennie mint egy offline boltnak - zsúfoltnak, tele termékkel, látszódjon az indexen hogy óriási a választék! Aztán szegény user gondolkodik hová kattint és a bőségtől nem találja a lényeget :-)

Ami az "előrendelhető termékeink" menüpontot illeti, nem értek egyet a blog írójával. Ezt szükséges külön választani menüben is, de az elnevezésen javítani lehet, pl: Hamarosan megjelenik.
Egyébként teljesen igaz amit leírtál.

Vecsei Laci: a Bookline évről évre bukik - ez nem azt jelenti hogy az Alexandra és a Libri online-ban szintén bukik. A Bookline reklámból szedi össze a trafficet, orrba-szájba Bookline reklámtól villog az internet - ez nem olcsó dolog. Ráadásul olyan reklámfelületeken jelenik meg, ahol a konverzió elenyészően alacsony - mindehhez csípőből 20% kedvezményt ad. SEO-ra nem sokat adnak - sőt már annyit sem mint a régi weboldallal, így "ingyenes" organikus találat mindíg kevesebb lesz.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.18. 19:15:35

@Monika Fothy: Az általad javasolt nyitólaplink megoldás az egyik legjobb mégsem alkalmazzák sok helyen. Az Index lapján sem találom. Hol van?

Ha a vezetők tetszése dönti el a szerkezetet, akkor száz ergonómus sem tud csodát tenni. Vagy mégis..., de ki kell nőnie ebből a korszakból egy cégnek. A jó hír, hogy könnyen ki lehet.

Az előrendeléssel igazad van. A jelenlegi formában elég kicserélni a feliratot "Újdonságokra". Kevertem azzal az esettel, amikor egy könyv egyik kiadása elfogyott, nem tudnak szállítani belőle, de szeretnék felmérni, hogy van-e érdeklődés egy új kiadásra.

A Libri különbözik tőle, nem tökéletes, de az Alexandra webáruházától első ránézésre is jobb egy fokkal. Később még beszélek róla.