Amiről olvashatsz

A felhasználói élmény nem titkos összetevői, egy ritka szakma érdekességei.

Tippek és trükkök, hogyan teheted különösen kedveltté termékedet, weboldaladat, vállalkozásodat.

Bővíz László használhatósági specialista

Bővíz László, használhatósági specialista (szoftver ergonómus) vagyok, a Webergonómia könyv egyik kommentátora.
Felület- és használhatósági-tervezéssel foglalkozom.
Email nekem

Usability - Magyar szótár

Élő könyvjelző

Friss hozzászólások

Használhatóság, szoftverergonómia

2008.11.21. 22:48 Bővíz László - JUEX

Mi van a fejekben?

Bámulod a képernyőt, keresed az összefüggéseket.
Szándékosan zagyválták ennyire össze? El kellett volna olvasnod a rövidke 417 oldalas "Getting started" útmutatót?

Homlokodon megjelenik az első izzadságcsepp. Érzed hogy, nem neked találták ezt ki.
Mentőöv gyanánt egy csésze gőzölgő kávé jut eszedbe, kis koffein talán segíteni fog.
Aligha, mert a hiba nem a Te készülékedben van.

Ismerős a helyzet?
Ugye-ugye.

Felhasználók ezrei élnek át nap mint nap hasonlót, kisipari módszerekkel összetákolt szoftvereket és weboldalakat használva. Pedig nem szükséges ennek így lenni!

Figyelembe kéne venni a felhasználó élményét, hogy sikerüljön megerőltető gyakorlatok nélkül, ügyesen elvégezni azt, amit szeretne.

Nem várható el, hogy alapvetően változtasson szokásain. Képes alkalmazkodni, de csak ha muszáj. A muszáj azt jelenti, hogy nincs más választása, nincs más hasonló szoftver, weblap a látóterében. Előfordulhat, hogy információ hiányban van és nem ismeri még, hogy mik a lehetőségei, de idő kérdése és felbukkan nála is a versenytárs. Jobb előrelátónak lenni.

Mit lehet tenni a jó élmény érdekében?

Derítsük ki, hogyan szokta, hogyan szereti csinálni azt, amit várunk tőle? Hogy csinálta eddig? Mi az, ami igazodik meglévő világképéhez, ami hasonlít valamely begyakorlott gyakran végzett cselekedetéhez. Ez lesz az, amit könnyű befogadnia. Kutassuk, keressük, hogy mi van a fejében, mit kedvel, mi könnyíti meg a használatot. Tervezéskor, fejlesztés közben és éles működés alatt is.

Érdekes eredmények születhetnek. Olyanok, amik a fejlesztés viharában eszünkbe sem jutnának. Nézzünk egy példát.

Ha ablakról ablakra, programunk egyre nagyobb mélységeibe juttatjuk el a felhasználót, joggal érezheti, hogy el van veszve. Milyen életből vett példára hasonlít ez a helyzet? Egy használhatósági felmérésből hamar kiderül, hogy ahoz hasonló mintha utcáról utcára járva elveszne egy idegen városban. És a megoldás? Hát persze, egy térkép. De nem egy plakátnyi, hanem épp csak annyi, amin látszik, hogy épp hol van és hogyan jutott oda. Erre találták ki a webhelyeken és szoftverekben egyaránt alkalmazott, úgynevezett "breadcrumbs"-ot (kenyérmorzsákat; Igen, már a Jancsi és Juliskában is)


Breadcrums Linuxon, a Nautilus fájlböngészőben


Breadcrumbs egy webboltban

Minnél inkább különbözik a felhasználói célcsoportunk eddigi tapasztalata a miénktől, annál alaposabban és részletesebben utána kell járni a gondolkodásukat meghatározó mentális modellnek.



Munkába és iskolába járók tipikus gondolkodási modelljének sematikus ábrázolása /Indi Young: Mental Models/

Szerencsés és könnyebb a helyzet akkor, ha vannak már használói a készülő programnak, mert akkor van kitől összegyűjteni a felhalmozódott tapasztalatokat. Segítségükkel felderíthetőek a kritikus problémák és a felhasználó meglévő mentális sémáihoz igazodó megoldások.


Kártya csoportosítós használhatósági felmérésbe bevont felhasználók

Az így nyert többlettudás birtokában fejlesztett szoftver és weboldal lényegesen jobban kezelhető, könnyebben tanulható, olyan jó érzéseket keltő terméket eredményez, amit öröm használni ezért jelentős bevételt hoz!

 

Címkék: használhatóság felhasználói élmény felhasználói felület szoftverergonómia

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://juex.blog.hu/api/trackback/id/tr4782067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

akocsis · http://akocsis.blog.hu 2008.12.18. 13:02:30

Igen, a probléma valós.

Szerintem az egyik oka az, hogy amikor a felek megállapodnak a weboldalról, akkor kizárólag funkcionális igényeket rögzítenek. A felhasználói élmény nem funkcionális, ezért nehezen leírható, még nehezebben számonkérhető.

A másik probléma, hogy - sajnos - minél tapasztaltabb egy fejlesztő, annál inkább másképp gondolkodik mint egy felhasználó. Annál inkább szaki bácsiként gondolkodok.

Való igaz, hogy sokan pontosan azt felejtik el, hogy a szoftvernek, web oldalnak mi az eredeti funkciója, kik fogják használni, és mennyire fontos az élmény.
A legjobb szoftver is megbukik, ha nem barátságos.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2008.12.18. 13:49:10

Igen, az ügyfél igényének felmérésekor, még egyáltalán nem leírható, hogy milyen legyen a felhasználói élmény.

Viszont számonkérhetővé lehet tenni, ugyanis mérhető eredményei paraméterei vannak a használhatóságnak. Például mérni lehet, hogy a felhasználók hány százaléka jön rá, hogy hogyan kell megoldania egy adott feladatot. Ha igen, akkor átlagosan mennyi idő alatt sikerül neki.

A szoftver/weblap megrendelőjének általában fogalma sincs róla, hogyan kérheti számon, meg sem fordul a fejében. Csak amikor látja a lelombozó eredményt, akkor érzi, hogy valami itt nincsen rendben.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.02. 02:17:35

Érdekes, jó a szöveg. Én csak annyit tennék hozzá, hogy egy szoftvernél a user experience jobban elvárható. Én valahogy úgy látom, hogy valami legyen használható és utána lehet a felhasználói élményre fókuszálni. Weblapoknál, főleg itthon ez még csak álom, bár az igazán jó ergonómia ezt is szem előtt tartja.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.02. 05:20:03

Úgyérted András, hogy ha még nem élmény, de már használható, az is értékelendő?

Ez a "felhasználói élmény" nem valami jó fordítás, mert magyarul az élmény szó önmagában állva inkább pozitív jelentésű. A "felhasználó által megtapasztal dolgok" fejezné ki jobban a User Experience-t, de az nagyon hosszú :)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.02. 22:19:26

Persze nem a legjobb fordítás. De alapvetően azt akartam mondani, hogy a weblapnál már az is komoly eredmény tényleg, ha úgy többé kevésbé oké, nem az hogy az ember azt mondja utána vao.

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2009.03.24. 10:11:37

Érdekes és hasznos írás. László, András: hol tudnék (még) többet olvasni a felhasználók bevonásával történő előzetes tesztelésről?

László: szöget ütöttél a fejemben, hogy bele kéne valahogy vetetnem a megbízási szerződésbe a készülő oldalamnál a mérhető (és így számon kérhető) user expirience-t (én nem bajlódok a fordítással :) ). Kérdés, hogy egy magyar webfejlesztő, még ha tapasztaltabb, elismertebb, jó referenciákkal rendelkező és ráadásul nem is olcsó, akkor is vajon hajlandó-e ilyenre. Már a kötbérezésre is sokan a szájukat húzzák, kiváncsi vagyok mekkorát "ugrik" az ár, ha ilyen biztosítékot is kérek...

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.03.29. 16:36:03

@Bond, JamesBond: Maga a usability tesztelés nem irtózatos összeg, érdemes elvégezni. Szólj, ha segítség kell, de olvashatsz róla Steve Krug könyvében. Azzal el lehet indulni. Bővebben a könyvről: juex.blog.hu/2009/01/25/dont_make_me_think_ne_tord_a_fejem

Arra számíts, hogy ez tőled is alaposabb tervezést igényel. Nem hagyhatsz mindent rájuk, hanem konkrét használati forgatókönyveket kell készítened, amiket utána lehet mérni.

Bond, JamesBond · http://twitter.com/fisssi 2009.04.06. 10:04:09

@Bővíz László - JUEX: Köszi a könyvajánlót, bevallom már olvastam - tényleg nagyon jó kis írás.
Ennek megfelelően bennem már viszonylag tisztán körvonalazódtak a konkrét folyamatok, inkább azom parázom kicsit, hogy még a fejlesztési fázisban essünk túl ezen és ne a már működő oldalt kelljen majd (újabb százezrekért-milliókért) átszabni, mondván "bocs, de amíg nem kezdtük el használni, ezeket nem láttuk..."